måndag 2 januari 2012

Hur ska min portfölj se ut?

Sitter just nu och funderar på hur min portfölj ska se ut. Just nu är den väldigt spretig och jag har inte direkt någon investeringsstrategi.

Jag har några stabila bolag, jag har tillväxtbolag och jag har rena rama lotto aktierna.

Självklart vill man hitta nästa aktie som ska rusa med 1000% på korttid. Samtidigt som man är realist och kanske borde köra mer Warren style eller bygga en portfölj som stinsen. Dvs köpa och aldrig sälja.

Att köpa aktier men hög direktavkastning är lockande men inte direkt sexigt. Så jag velar fram och tillbaka hur jag ska lägga upp min portfölj strategi för 2012. Eller om jag bara ska handla de aktierna jag känner för utan någon investeringsstrategi. Men ser man på lång sikt 10 år eller mer så skulle jag väldigt gärna kunna leva på min aktier. Detta gör att jag troligen kommer att tvingas att iaf lägga 80% av mitt kapital på stabila bolag med höga utdelningar.

Men sen får man se vilka intressanta bolag man springer på under tiden. Jag vet redan nu att det inte är någon idé att sätta upp några regler eftersom jag har svårt att följa uppsatta regler jag är alldeles för impulsiv. Men någon som jag verkligen ska försöka tänka på under det nya året är att minska på onödiga utgifter och istället försöka föra över några extra kronor varje månad till min portfölj.

1 kommentar:

  1. 1) Warren <3 Kolla på 40år20procents youtubekanal. Han har lagt upp några videon som tillsammans blir över 2 timmar långa; bara klipp om värdeinvestering.
    2) Varför är aktier med hög direktavkastning osexigta?
    3) Om du själv tycker att du är alldeles för impulsiv kanske du borde fundera på att fixa med strategier så att du håller isen i magen (ex: värdeinvestering där man blir glad av nedgångar). Eller så kanske du inte borde hålla på med aktier alls.

    SvaraRadera